داشتن دور کمر بزرگتر خطر آسیب جدی کبدی را در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 افزایش می دهد

30 سپتامبر 2021- تحقیق جدیدی که در نشست سالانه انجمن اروپایی مطالعه دیابت (EASD) ارائه شد، ارتباطی را بین دور کمر بزرگتر و پیشرفت بیماری کبد چرب غیر الکلی (NAFLD) در افراد مبتلا به دیابت نوع 2، نشان داد.

محققان دریافتند که هر 1 سانتیمتر افزایش دور کمر با 5 درصد احتمال بیشتر برای ابتلا به فیبروز پیشرفته ی کبدی(مرحله ی انتهاییNAFLD)، همراه بود .بیماری NAFLD، که در آن چربی در کبد تجمع می یابد، می تواند به آسیب جدی کبد، از جمله فیبروز پیشرفته -زخم های بالقوه تهدید کننده ی حیات کبد-، منجر شود.

در حال حاضر مشخص شده است که تا 15 الی 20 درصد از مبتلایان بهدیابت نوع 2، فیبروز پیشرفته دارند. اما اطلاعات کمی در مورد تأثیر آن، بر عوارض دیابت وجود دارد.

دکترTiphaine Vidal-Trécan ، از بیمارستانLariboisiere ، پاریس و همکارانش این رابطه را در 684 بیمارمبتلا به دیابت نوع 2مورد مطالعه قرار دادند.میانگین سنی شرکت کنندگان 61 سال، متوسطBMI  آنها 28.7 کیلوگرم بر متر مربع، متوسط دور کمر آنها 104 سانتی متر و 59 درصد مرد بودند.

اسکنهای الاستوگرافی گذرا با کنترل ارتعاش (نوعی سونوگرافی) نشان داد که 74.5 درصد از این افراد به بیماری کبد چرب غیرالکلی مبتلا هستند و در 12.4 درصداز شرکت کنندگان این بیماری به فیبروز پیشرفته پیشرفت کرده بود.24.8درصد از شرکت کنندگان به عوارض ماکروواسکولاردیابت نوع 2مانند بیماری قلبی مبتلا بودند، 20.5 درصد به رتینوپاتی (آسیب به عروق خونی شبکیه چشم) ، 39.4 درصد به نوروپاتی (آسیب عصبی) و 38.3 درصد به نفروپاتی (بیماری کلیوی) مبتلا بودند.

این تجزیه و تحلیل نشان داد که شیوع نفروپاتی به طور قابل توجهی در بیماران مبتلا به فیبروز پیشرفته بیشتر از سایر بیمارانT2D است. 52.1 درصد از افراد مبتلا به فیبروز پیشرفته نفروپاتی داشتند، در حالی که در سایر بیماران  T2D، نفروپاتی در 36.3 درصد از افراد وجود داشت. نویسندگان این مطالعه می گویند که برای تأیید این ارتباط به تحقیقات بیشتری نیاز دارند.

نرخ سایر عوارض(ماکروواسکولار، رتینوپاتی و نوروپاتی) بین افراد مبتلا به فیبروز پیشرفته و سایر بیمارانT2D ، تفاوتی نداشت. باز هم نویسندگان تاکید کردند که به تحقیقات بیشتری برای تأیید این مورد نیاز دارند.

این مطالعه همچنین نشان داد که هر 1 سانتیمتر افزایش دور کمر، با افزایش 5 درصدی احتمال ابتلای شرکت کنندگان به فیبروز پیشرفته همراه است.سطوح بالاترAST ، یک علامت آسیب کبدی، نیز با احتمال بیشتر برای ابتلا به فیبروز پیشرفته همراه بود.

دکترVidal-Trécan ، نتیجه گیری نمود: پزشکانی که افراد مبتلا به دیابت نوع 2 را درمان می کنند، باید از این ارتباطات مطلع باشند و هنگامی که دور کمر یا سطح AST بیماران بالا می باشد، فیبروز پیشرفته را بررسی کنند.دور کمر بزرگ با سندرم متابولیک و تجمع چربی در شکم ارتباط دارد که می تواند منجر به NAFLD شود.کاهش وزن همانند برخی از داروها می تواند در کاهش خطر ابتلا بهNAFLD  موثر باشد، در حال حاضر جستجوها برای داروهای جدید در مرحله ی جمع بندی و نهایی شدن است.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2021-09-bigger-waistlines-liver-people-diabetes.html